Zboží nedostupné na e-shopu může být skladem ihned k odběru na našich prodejnách. Pro ověření aktuální dostupnosti nás neváhejte kontaktovat, děkujeme

Nvidia DLSS vs. AMD FSR

Nvidia se svým DLSS trefila hřebíček na hlavičku. Ačkoli v první verzi si technologie prošla porodními bolestmi, od verze 2.0 se AI upscale etabloval jako slušný posilovač výkonu, který stojí buďto jen malé ústupky ve kvalitě obrazu, anebo je srovnatelný s obrazem v původním rozlišení. DLSS nicméně běží pouze na kartách Nvidia a pouze na omezeném množství titulů. Proto se netrpělivě čekalo, až se AMD vytasí s podobnou funkcí.

 

 

Alternativa k DLSS na grafikách Radeon je tu. Před několika dny společnost AMD oznámila, že uvede novou technologii FidelityFX Super Resolution (FSR). Ta má být konkurencí Nvidia DLSS, nicméně na rozdíl od řešení Nvidie, FidelityFX není vázáno na konkrétní hardware, neobsahuje umělou inteligenci, nepotřebuje tak ani trénování a jde o open source podporující i API DirectX 12/11 a Vulkan. Poběží tedy i na starších GPU (Radeon RX5000, RX500, Vega), využít ji bude možné i na APU Ryzen s integrovaným GPU Radeon.

Jak funguje Nvidia DLSS

Technologie DLSS dělá něco, co zní až neuvěřitelně – zvedá výkon, přitom zároveň odstraňuje některé z neduhů renderingu a do jisté míry i vylepšuje obraz. Základní idea je taková, že bude grafická karta vykreslovat obraz s nižším počtem vzorků, než je nativní rozlišení displeje, díky čemuž dokáže snímek vykreslit rychleji než v plném rozlišení. Scházející data doplní grafická karta pomocí umělé inteligence s využitím neuronových sítí, které poběží na specializovaných výpočetních jednotkách s tensor cores. Těmi jsou vybavené grafické čipy karet z řady GeForce RTX (a profesionální grafiky Nvidie).

První implementace DLSS ale nedopadly příliš šťastně. Bylo nutné, aby byl model speciálně vytrénovaný na každou konkrétní hru. U raných verzí se objevovaly artefakty v obraze, model se vylepšoval ještě za pochodu, v různých hrách fungoval jinak a s různou kvalitou a DLSS se ani zdaleka nedostalo do každého většího titulu, občas se objevily problémy s modelem, občas něco pokazili herní vývojáři. Už v té době Nvidia mluvila o tom, že jejím cílem je vytrénovat univerzální model, který bude možné nasadit do všech her bez nutnosti trénovat neuronovou síť pro každou hru individuálně. A k tomuto ideálu se přiblížila s uvedením technologie DLSS 2.0 na začátku roku 2020.

DLSS 2.0

DLSS 2.0 nabízí výrazný posun v kvalitě obrazu k lepšímu. V některých ohledech působí i lépe než originál – zejména pokud jde o ostrost a kontrast obrazu. DLSS v nové generaci dokáže, díky tomu, že pro výpočty využívá více po sobě jdoucích snímků, omezit výskyt některých artefaktů, srovnat rozdíly mezi po sobě jdoucími snímky a tím snížit výskyt nežádoucích jevů jako je různé chvění či poblikávání pixelů a také obraz doostřit.

Nová neuronová síť oproti původnímu DLSS podle Nvidie funguje efektivněji a na tensor cores dokáže běžet až dvakrát rychleji než ta původní. Celý proces implementace je jednodušší díky tomu, že už existuje jeden univerzální model použitelný pro více her a není třeba trénovat na každou hru individuálně. Když se k jednodušší implementaci přidá vyšší kvalita obrazu, dá se předpokládat, že se bude DLSS 2.0 rozšiřovat rychleji a do více titulů.

AMD FidelityFX Super Resolution

Alternativa k DLSS na grafikách Radeon je tu. Technologie AMD FidelityFX Super Resolution bude plně představena 22. června, už teď ale o této funkci zvyšující rozlišení víme pár informací. FSR bude kombinovat upscaling s rekonstrukcí obrazu, ovšem má jít o pokročilý „spatial upscaling“, tedy 2D škálovací filtr pracující jen s aktuálním snímkem, bez temporálního elementu (kombinování obrazových dat s předchozími snímky), který používá DLSS 2.0. Technologie nemá používat trénování na individuální hry, ale bude vyžadovat od vývojářů her, aby ji aktivně do hry začlenili, nepůjde tedy o postprocessingový filtr, který by se dal hře vnutit přes ovladače.

Výhody a nevýhody Proof of Work:

Upscaler, který AMD používá, má podporovat předdefinované faktory škálování i volně nastavitelné. Nikde není řečeno, že by se používala neuronová síť, jde tedy zřejmě o konvenční algoritmus, který je údajně silně optimalizovaný a má prý produkovat slušné detaily a zejména kvalitní hrany a kontury. Ostré hrany v kontrastu s tím, jak hrany podávají klasické metody, jsou výhoda, kterou bodují i upscalery na bázi neuronových síti a právě kvůli tomuto jsou populární.

Po stránce výkonu AMD slibuje zrychlení od asi +50% výkonu až po 3× zrychlení – technologie totiž stejně jako DLSS 2.0 bude podporovat několik režimů s postupně se měnícím kompromisem mezi kvalitou a výkonem. Zatímco kvalita asi bude (minimálně v první generaci) nižší, výhodou FSR má být univerzálnost. Zatímco pro DLSS jsou nutné grafiky GeForce RTX 3000 nebo RTX 2000, FidelityFX Super Resolution bude běžet na Radeonech RX 6000, Radeonech RX 5000 a také Radeonech RX 500 a RX Vega. AMD také oficiálně podporuje integrované grafiky APU Ryzenů (ty mají zatím všechny architekturu Vega), ale i konkurenční grafiky GeForce od starší generace GTX 1000 (Pascal).

AMD FSR i na herních konzolích

Zástupci AMD však neohromili jen informací, že FSR bude dostupné také na starších grafických kartách. Jak se zdá, popisovanou technologii bude možné používat i na konzolích a jako první se hlásí Microsoft se svým Xboxem Series. Prozradil tak mluvčí Microsoftu v rozhovoru pro server IGN. Ten přiznal, že hodlají FidelityFX podporovat na Xboxu, což je dle jeho slov skvělá metoda, jak zvýšit rozlišení a snímkovací frekvence.

Co se týče případných možností, konzole se mohou opřít o jednotnou hardwarovou specifikaci, čímž by se zapojení FSR mohlo stát poměrně univerzálním řešením pro všechny vývojáře. Není těžké představit si, že nad rámec již zavedených zobrazovacích režimů by přibyla položka s nastavením dílčí kvality Super Resolution a hráči by mohli sami za cenu zvolené míry degradace obrazu třeba navyšovat fps v akčních či jiným způsobem kompetitivních hrách. Pokud by šlo o další vrstvu nad zmiňovanými módy zobrazení, vhodnou kombinací by mohlo dojít i na balanc mezi 4K rozlišením a alespoň 60 fps, včetně zachovaného ray tracingu. Zda se FSR objeví i na konzoli Sony PlayStation 5 (čemuž nic nebrání, ostatně má také moderní GPU s RDNA2), je prozatím nezodpovězenou otázkou.

 

Použité zdroje:

https://www.svethardware.cz/amd-fidelityfx-super-resolution-zamiri-i-na-konzole-microsoft-xbox/55203

https://www.vortex.cz/xbox-series-bude-podporovat-fidelityfx-od-amd/

https://games.tiscali.cz/hardware/amd-ma-konecne-alternativu-k-dlss-fidelityfx-super-resolution-dorazi-22-cervna-512359

https://www.nvidia.com/cs-cz/geforce/technologies/dlss/

https://pctuning.cz/article/nvidia-dlss-2-0-tak-ma-vypadat-chytre-vyhlazovani

 

 

Zboží nedostupné na e-shopu může být skladem ihned k odběru na našich prodejnách. Pro ověření aktuální dostupnosti nás neváhejte kontaktovat, děkujeme

KS Mobil, s.r.o.

Sídlo společnosti:

Na Výsluní IV 770
Dolní Němčí
68762
IČ: 29264189
DIČ: CZ29264189
Bankovní spojení:
241717475/0300

Provozovna Uherský Brod:

Masarykovo náměstí 164
Uherský Brod
68801
TEL: +420 733 307 000


OTEVŘENO
Pondělí - Pátek
9:00 - 17:00
Uherský Brod

Provozovna Kroměříž:

Vodní 84
Kroměříž
76701
TEL: +420 722 666 768


OTEVŘENO
Pondělí - Pátek
9:00 - 17:00
Kroměříž

Spojení:

Prodejna/servis Uherský Brod: +420 733 307 000
Prodejna/servis Kroměříž: +420 722 666 768
Reklamace Uherské Hradiště: +420 604 833 811
E-mail: info@ksmobil.cz

Vedení společnosti:

Stanislav Stojaspal
Tel: +420 736 131 616
E-mail: stojaspal@ksmobil.cz